Kierunek czytania

Podczas tworzenia danych do druku w programie graficznym ważne jest, aby zwrócić uwagę na kierunek czytania i/lub falcowania (składania) Twojego motywu i odpowiednio ustawić strony. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że w gotowym produkcie Twój motyw zostanie umieszczony do góry nogami.

 

Poniżej znajdziesz przykłady na tworzenie danych do druku dla wybranych produktów: 

Dlatego ważny jest kierunek czytania drukowanego motywu

Podczas produkcji najpierw drukowana jest strona danego produktu. Następnie materiał jest obracany wokół pionowej osi, porównywalnie z obracaniem kartek w książce. Na końcu zadrukowywana jest tylna strona. W wyniku tego procesu technologicznego – w zależności od ustawienia kierunku czytania – mogą wystąpić nieoczekiwane konstelacje. Ma to miejsce przede wszystkim wtedy, gdy kierunek czytania na obu stronach ustawiony jest różnie. 

 

Przykład: Pocztówki z pionowym motywem na przedniej stronie i klasycznej tylnej stronie w orientacji poziomej.

Czego należy przestrzegać przy tworzeniu danych do druku dowiesz się z poniższych przykładów zastosowania.

Ulotki

Ulotki składane

Pocztówki

Kartki składane

Wzornik falcowania (składania)

Aby lepiej wyobrazić sobie falcowanie (składanie), kierunek czytania oraz orientację strony Twojego produktu poligraficznego, możesz samodzielnie wykonać wzornik falcowania. Weź do ręki kartkę papieru, złóż ją zgodnie ze swoim projektem i napisz liczby lub przykładowy tekst na poszczególnych stronach.

Nasz przykład to sześciostronna ulotka składana (składanie listowe, w orientacji pionowej) z: 

  • stroną tytułową (1) 
  • tylną stroną (6) 
  • stronami wewnętrznymi (2 - 4).